Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorHanssen, Brit
dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.date.accessioned2017-03-22T13:45:34Z
dc.date.available2017-03-22T13:45:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMosvold, R., Hanssen, B., Fauskanger, J. (2016) På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag. Acta Didactica Norge, 10(3)nb_NO
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2435045
dc.description.abstractForskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring på dette kan være at lærerutdannere ikke har et felles didaktisk språk og at forholdet mellom fag og fagdidaktikk ikke er avklart. I denne studien retter vi blikket mot oss selv som lærerutdannere og analyserer to av artikkelforfatternes refleksjoner omkring nasjonale retningslinjer i matematikk for GLU 1–7, når vi diskuterer hvordan ulike forforståelser preger lesingen og tolkningen av teksten. Den ene leseren (en fagpedagog) opplever at fagdidaktikkbegrepet rent eksplisitt er fraværende i læreplanteksten, mens den andre leseren (en matematikkdidaktiker) ser begrepet implisitt i teksten. Med utgangspunkt i ulike forforståelser og tolkninger, mener vi det er nødvendig at lærerutdannere diskuterer sentrale profesjonsbegreper som fagdidaktikk for å utvikle et felles didaktisk språk og for å avklare forholdet mellom fag og fagdidaktikk. Slik vil didaktikk kunne bli mer synlig i utdanningen og læreplantekstene få en sterkere didaktisk innramming.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Oslonb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectdidaktikknb_NO
dc.subjectundervisningskunnskap i matematikknb_NO
dc.subjectforforståelsernb_NO
dc.subjecttolkningnb_NO
dc.titlePå jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfagnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.rights.holder2016©adno.nonb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.volume10nb_NO
dc.source.journalActa Didactica Norgenb_NO
dc.source.issue3nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal