dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Hanssen, Brit | |
dc.contributor.author | Fauskanger, Janne | |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T13:45:34Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T13:45:34Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Mosvold, R., Hanssen, B., Fauskanger, J. (2016) På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag. Acta Didactica Norge, 10(3) | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2435045 | |
dc.description.abstract | Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring på dette kan være at lærerutdannere ikke har et felles didaktisk språk og at forholdet mellom fag og fagdidaktikk ikke er avklart. I denne studien retter vi blikket mot oss selv som lærerutdannere og analyserer to av artikkelforfatternes refleksjoner omkring nasjonale retningslinjer i matematikk for GLU 1–7, når vi diskuterer hvordan ulike forforståelser preger lesingen og tolkningen av teksten. Den ene leseren (en fagpedagog) opplever at fagdidaktikkbegrepet rent eksplisitt er fraværende i læreplanteksten, mens den andre leseren (en matematikkdidaktiker) ser begrepet implisitt i teksten. Med utgangspunkt i ulike forforståelser og tolkninger, mener vi det er nødvendig at lærerutdannere diskuterer sentrale profesjonsbegreper som fagdidaktikk for å utvikle et felles didaktisk språk og for å avklare forholdet mellom fag og fagdidaktikk. Slik vil didaktikk kunne bli mer synlig i utdanningen og læreplantekstene få en sterkere didaktisk innramming. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | didaktikk | nb_NO |
dc.subject | undervisningskunnskap i matematikk | nb_NO |
dc.subject | forforståelser | nb_NO |
dc.subject | tolkning | nb_NO |
dc.title | På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.rights.holder | 2016©adno.no | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.volume | 10 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |