dc.contributor.author | Gourvennec, Aslaug Fodstad | |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T13:57:55Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T13:57:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Gourvennec, A.F. (2016) En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis. Acta Didactica Norge, 10(1) | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2435050 | |
dc.description.abstract | Artikkelen søker å bidra til kunnskap om utvikling av fagspesifikk ferdighetsutøvelse, nærmere bestemt om litterær faglighet slik den kommer til uttrykk i meningsskapingen i møtet mellom leser/e og tekst. Slik kunnskap er en forutsetning for å svare på grunnleggende ideer både i Kunnskapsløftet og i Fremtidens skole (NOU2015:8). Artikkelen søker å besvare hvordan tre elever på vei inn i et mer akademisk preget litteraturfag skaper en plass for seg selv og hverandre i den litterære samtalen som faglig praksis. En litterær gruppesamtale mellom tre høytpresterende vg1-elever studeres i lys av James Paul Gees såkalte building tasks (2011). Primært studeres de forbindelsene (connections) elevene skaper i meningsskapingsprosessen. Analysene viser at elevene nærmer seg teksten på ulikt vis og aktiverer erfaringer fra ulike felt. De er engasjerte i samtalen og teksten, tar og gir hverandre plass i det faglige fellesskapet og trer inn i og former faglig identitet og praksis. De utfordringene elevene støter på i samtalen er knyttet til manglende redskaper for å håndtere tolkningsmangfold og teksters motstand, og artikkelen peker både på muligheter og utfordringer for praksis. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | faglig praksis | nb_NO |
dc.subject | identitetsbygging | nb_NO |
dc.subject | engasjement | nb_NO |
dc.subject | litterære samtaler | nb_NO |
dc.subject | litteraturundervisning | nb_NO |
dc.title | En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.rights.holder | 2016©adno.no | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041 | nb_NO |
dc.source.volume | 10 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |