dc.contributor.author | Jahnsen, Hanne | |
dc.contributor.author | Nergaard, Svein | |
dc.contributor.author | Rafaelsen, Frank | |
dc.contributor.author | Tveit, Arne | |
dc.date.accessioned | 2012-09-25T07:03:35Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T07:26:00Z | |
dc.date.available | 2012-09-25T07:03:35Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T07:26:00Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Jahnsen, H., Nergaard, S., Rafaelsen, F. & Tveit, A. Den ene dagen. Spesialpedagogikk. 2009, 74(6), p. 4-15 | |
dc.identifier.issn | 0802-183X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2440018 | |
dc.description.abstract | På oppdrag fra Utvalget for bedre læring for barn, unge og voksne med særskilte behov (Midtlyngutvalget), har Lillegården kompetansesenter gjennomført en kasusstudie av smågruppebaserte deltidstiltak. Målgruppen er ungdom som viser problematferd og lav motivasjon for skole. Studien antyder at tiltakene blir begrunnet med at ordinær skole skaper problemer for mange elever, og at et alternativ til vanlig undervisning noen timer eller en dag i uka kan virke motiverende. Studien avslører også at det er lite sammenheng mellom skole og tiltak og at samarbeidet er tilfeldig og uformelt. Elevenes deltakelse i tiltakene ser ikke ut til å virke marginaliserende, og det er flere eksempler på at elevene får en mer positiv rolle og status i elevgruppen i ordinær skole. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | SGT | |
dc.subject | Smågruppebaserte tiltak | |
dc.subject | Spesialundervisning | |
dc.title | Den ene dagen | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | Published version | |
dc.subject.nsi | 282 | no |