dc.contributor.author | Katrine, Tytland Høiland | |
dc.date.accessioned | 2017-05-23T10:30:12Z | |
dc.date.available | 2017-05-23T10:30:12Z | |
dc.date.issued | 2014-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2443269 | |
dc.description | Master's thesis in Special education *KAR.* | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tittel på oppgaven: Arbeid med sosial kompetanse i alternativ skole
Formålet med oppgaven
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan de ansatte arbeider med sosial kompetanse på en alternativ skole for elever med atferdsproblemer. Det er interessant å se på hvordan lærere og veiledere jobber med elevene, derfor valgte jeg å benytte meg av veiledere og lærere som informanter. Jeg ønsket å få informantenes mening om sosial kompetanse og finne ut hvordan de arbeider med sosial kompetanse på den alternative skolen.
Min problemstilling er som følger:
Hvordan arbeides det med sosial kompetanse i alternativ skole for elever med atferdsproblemer?
Metode
Jeg ønsker å få frem hvordan lærere og veiledere arbeider med sosial kompetanse. Hva deres forståelse og opplevelse var av sosial kompetanse. Jeg synes det var hensiktsmessig å bruke en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Derfor brukte jeg en kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer. Ved en slik tilnærming fikk jeg mulighet til å gå i dybden og få detaljert kunnskap fra hver enkel informant. Alle intervjuene ble tatt opp på båndopptaker, transkribert ordrett og kategorisert med utgangspunkt i temaer fra intervjuguiden. Disse temaene var: Atferdsproblemer, sosial kompetanse, samarbeid, autoritativ voksen, miljøet og framtidsutsikter. De samme temaene kommer jeg til å ha med i drøftingen.
Resultater
Sosial kompetanse og atferdsproblemer er hovedtemaene i denne oppgaven. Gjennom undersøkelsen har jeg kommet frem til at temaene autoritativ voksen, samarbeid og mestring ville hjelpe meg å belyse problemstillingen.
Resultatet i denne undersøkelsen tyder på at det ikke finnes en metode man bruker for å arbeide med sosial kompetanse. På denne alternative skolen bruker de ART som en hovedmetode for å lære elevene sosial kompetanse. Denne metoden fungerer godt på denne skolen, men her er lærerne kvalifisert for å ha ART og det er noe hele skolen tar i bruk. De personlige egenskapene og erfaringene til hver enkel informant blir trukket frem som det viktigste. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | sosial kompetanse | nb_NO |
dc.subject | atferdsproblemer | nb_NO |
dc.subject | alternativ skole | nb_NO |
dc.title | Arbeid med sosial kompetanse i alternativ skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |