Lærerens rolle i forhold til elever som sliter med sosiale relasjoner.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2451624Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Det er i dag flere læringssituasjoner i skolen som krever at elevene er sosialt aktive. Resultater og prestasjoner er ofte knyttet opp til gruppearbeid og fremføringer og elever som sliter sosialt kan oppleve det vanskelig å gjennomføre slike oppgaver. Det kan være flere årsaker til at elever sliter med sosiale relasjoner og forskning som jeg har referert til i denne oppgaven viser at det er en stor andel elever som er sosialt tilbaketrukne, men at flere av dem ofte ikke oppdages av læreren. Formålet med denne masteroppgaven var å se på hvordan lærere kan støtte elever som sliter med sosiale relasjoner.
Følgende problemstilling ble formulert:
Hvordan kan lærere støtte elever som sliter med sosiale relasjoner?
Det ble i denne oppgaven benyttet kvalitativ forskningsmetode med semistrukturert intervju. Utvalget bestod av fem lærere med mye erfaring og nyttig kunnskap om emnet. Det ble brukt båndopptaker under intervjuene og etter lydfilene var transkribert, ble intervjuene kodet og analysert ved hjelp av dataprogrammet NVivo. Det ble tatt utgangspunkt i kategoriene identifisering, konsekvenser, tiltak og avsluttende spørsmål, hvor kategoriene var basert på 16 forskningsspørsmål.
Hovedfunnene pekte på at lærerne opplevde at fokus på relasjonsbygging og læringsmiljø er grunnleggende for å støtte elever som sliter med sosiale relasjoner. Det kom også frem at lærerne savnet kunnskap om barn som sliter med sosiale relasjoner. Fokuset på denne elevgruppen bør være større både i utdanningsløpet for lærere, men også generelt i skolen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education