Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.date.accessioned2017-08-29T12:05:15Z
dc.date.available2017-08-29T12:05:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMosvold, R. (2013) Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner. Tidsskriftet FoU i praksis, nr. 1nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452227
dc.description.abstractDenne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. Deltakerne i studien var 29 lærerstudenter, som var delt inn i åtte praksisgrupper i fire ulike fag. Hver gruppe deltok i gruppeintervjuer før og etter en praksisperiode i lærerutdanningen – totalt utgjorde dette 16 intervjuer. Transkripsjonene fra intervjuene ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse for å undersøke hvordan lærerstudentene setter merkelapper på elevene. I mange av gruppene ble elevene omtalt som faglig «svake», men analyser av intervjudata i etterkant av praksis indikerte en mulig endring i diskursen i en av gruppene. Basert på disse analysene blir det argumentert for at lærerutdanningen i økt grad må gjøre studentene bevisst på hvordan en som lærer og lærerstudent ofte snakker om elevenes evner som statiske objekter. En slik tingliggjøring i måten å omtale elevenes læring på kan ofte fungere som selvoppfyllende profetier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherTapir akademisk forlagnb_NO
dc.subjectlærerutdanningnb_NO
dc.subjectlærerstudenternb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectdiskursnb_NO
dc.subjecttingliggjøringnb_NO
dc.titleLærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjonernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.source.volume2015nb_NO
dc.source.journalTidsskriftet Fou i praksisnb_NO
dc.source.issue1nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel