dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.date.accessioned | 2017-08-29T12:05:15Z | |
dc.date.available | 2017-08-29T12:05:15Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Mosvold, R. (2013) Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner. Tidsskriftet FoU i praksis, nr. 1 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2452227 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. Deltakerne i studien var 29 lærerstudenter, som var delt inn i åtte praksisgrupper i fire ulike fag. Hver gruppe deltok i gruppeintervjuer før og etter en praksisperiode i lærerutdanningen – totalt utgjorde dette 16 intervjuer. Transkripsjonene fra intervjuene ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse for å undersøke hvordan lærerstudentene setter merkelapper på elevene. I mange av gruppene ble elevene omtalt som faglig «svake», men analyser av intervjudata i etterkant av praksis indikerte en mulig endring i diskursen i en av gruppene. Basert på disse analysene blir det argumentert for at lærerutdanningen i økt grad må gjøre studentene bevisst på hvordan en som lærer og lærerstudent ofte snakker om elevenes evner som statiske objekter. En slik tingliggjøring i måten å omtale elevenes læring på kan ofte fungere som selvoppfyllende profetier. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Tapir akademisk forlag | nb_NO |
dc.subject | lærerutdanning | nb_NO |
dc.subject | lærerstudenter | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | diskurs | nb_NO |
dc.subject | tingliggjøring | nb_NO |
dc.title | Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | nb_NO |
dc.source.volume | 2015 | nb_NO |
dc.source.journal | Tidsskriftet Fou i praksis | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |