Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWestergård, Elsa
dc.contributor.authorFrestad, Anne Grete Røgenes
dc.date.accessioned2017-09-06T11:25:42Z
dc.date.available2017-09-06T11:25:42Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453374
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractNoen skoleeiere ser ut til å lykkes bedre enn andre, og det finnes variasjoner i skoleeiers rolle. Denne studien handler om skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilken rolle har skoleeier i innovasjonsarbeid i skolen?» Dette har jeg knyttet til et eksempel fra et distrikt i Norge. Skoleeier i denne studien handler om det administrative nivået i kommunen, gjerne kalt «skolesjef», «kommunalsjef» eller lignende. I eksempelet jeg har brukt i studien, som tar utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets utviklingsstrategi «Vurdering for læring» i et distrikt i Norge, har leder av det «Pedagogiske senteret» i distriktet fungert som en samarbeidspartner i innovasjonsarbeidet sammen med skoleeierne i de fem kommunene som utgjør dette distriktet. Det «Pedagogiske senteret» har kontor i en av kommunene i området og har en funksjon i samarbeid med skoleeierne ut mot de fem kommunene i ulike pedagogiske sammenhenger. Det er brukt sentral innovasjonsteori knyttet til skoleeier og skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen i denne studien. Ved hjelp av dette har jeg presentert noen sentrale tematikker knyttet til skoleeier, innovasjonsarbeid og ledelse av innovasjonsarbeid i teoridelen av oppgaven. Denne studien er basert på en fenomenologisk tilnærming som forskningsmetode. Det er en kvalitativ case-studie basert på semistrukturerte intervju med to skoleeiere, en leder av «Pedagogisk senter» og to rektorer fra to ulike kommuner i distriktet. Resultatene i denne studien peker på at skoleeierne i distriktet ivaretar ulike sentrale roller knyttet til innovasjonsarbeidet «Vurdering for læring» i distriktet. Skoleeier har roller som igangsetter og pådriver for arbeidet. Skoleeier har også en viktig rolle i forhold til å bygge kapasitet for innovasjonsarbeidet. Dette er i stor grad i tråd med tidligere forskning. Modellen som her finner sted i et distrikt i Norge er veldig spennende. Ved å koble på en felles ressurs i leder av «Pedagogisk senter» og nettverk på tvers av kommunegrenser, er det grunn til å anta at disse mindre kommunene – sammen – har skapt en sterk kollektiv kapasitet for innovasjonsarbeidet «Vurdering for læring» i distriktet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectskoleeiernb_NO
dc.subjectinnovasjonsarbeidnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectkapasitet for endringnb_NO
dc.subjectnettverknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleSkoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen: Et eksempel fra et distrikt i Norgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber72nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal