dc.contributor.advisor | Westergård, Elsa | |
dc.contributor.author | Frestad, Anne Grete Røgenes | |
dc.date.accessioned | 2017-09-06T11:25:42Z | |
dc.date.available | 2017-09-06T11:25:42Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2453374 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Noen skoleeiere ser ut til å lykkes bedre enn andre, og det finnes variasjoner i skoleeiers rolle. Denne studien handler om skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilken rolle har skoleeier i innovasjonsarbeid i skolen?» Dette har jeg knyttet til et eksempel fra et distrikt i Norge. Skoleeier i denne studien handler om det administrative nivået i kommunen, gjerne kalt «skolesjef», «kommunalsjef» eller lignende.
I eksempelet jeg har brukt i studien, som tar utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets utviklingsstrategi «Vurdering for læring» i et distrikt i Norge, har leder av det «Pedagogiske senteret» i distriktet fungert som en samarbeidspartner i innovasjonsarbeidet sammen med skoleeierne i de fem kommunene som utgjør dette distriktet. Det «Pedagogiske senteret» har kontor i en av kommunene i området og har en funksjon i samarbeid med skoleeierne ut mot de fem kommunene i ulike pedagogiske sammenhenger.
Det er brukt sentral innovasjonsteori knyttet til skoleeier og skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen i denne studien. Ved hjelp av dette har jeg presentert noen sentrale tematikker knyttet til skoleeier, innovasjonsarbeid og ledelse av innovasjonsarbeid i teoridelen av oppgaven.
Denne studien er basert på en fenomenologisk tilnærming som forskningsmetode. Det er en kvalitativ case-studie basert på semistrukturerte intervju med to skoleeiere, en leder av «Pedagogisk senter» og to rektorer fra to ulike kommuner i distriktet.
Resultatene i denne studien peker på at skoleeierne i distriktet ivaretar ulike sentrale roller knyttet til innovasjonsarbeidet «Vurdering for læring» i distriktet. Skoleeier har roller som igangsetter og pådriver for arbeidet. Skoleeier har også en viktig rolle i forhold til å bygge kapasitet for innovasjonsarbeidet. Dette er i stor grad i tråd med tidligere forskning. Modellen som her finner sted i et distrikt i Norge er veldig spennende. Ved å koble på en felles ressurs i leder av «Pedagogisk senter» og nettverk på tvers av kommunegrenser, er det grunn til å anta at disse mindre kommunene – sammen – har skapt en sterk kollektiv kapasitet for innovasjonsarbeidet «Vurdering for læring» i distriktet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | skoleeier | nb_NO |
dc.subject | innovasjonsarbeid | nb_NO |
dc.subject | ledelse | nb_NO |
dc.subject | kapasitet for endring | nb_NO |
dc.subject | nettverk | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen: Et eksempel fra et distrikt i Norge | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 72 | nb_NO |