Selvbestemt motivasjon til kroppsøving og behovsstøtte på mellom- og ungdomstrinnet
Abstract
Kroppsøvingsfagets formål er å inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede. Likevel ser man en gradvis nedgang i elevers fysiske aktivitet gjennom årene på skolen. Denne oppgaven forsøker å belyse sammenhenger mellom læreratferd, motivasjon til kroppsøvingsfaget og fysisk aktivitet på fritiden på mellom- og ungdomstrinnet. Totalt 402 elever, 253 fra mellomtrinnet og 149 fra ungdomstrinnet, besvarte undersøkelsen med spørsmål om lærerens støtte av autonomi, kompetanse og tilhørighet, elevens selvbestemte motivasjon til kroppsøvingsfaget, og antall timer fysisk aktivitet utenom skoletid per uke. Resultatene viste en positiv sammenheng mellom lærerens autonomi- og kompetansestøtte, og motivasjon til kroppsøvingsfaget. Det ble også vist en positiv sammenheng mellom motivasjon til kroppsøvingsfaget og fysisk aktivitet på fritiden. Selvbestemt motivasjon var lavere for elevene på ungdomstrinnet enn mellomtrinnet, hovedsakelig forklart ved økte verdier i introjeksjonsregulering og ekstern regulering. Studien peker på viktigheten av lærerens behovsstøtte i å fremme selvbestemt motivasjon til kroppsøvingsfaget, noe som kan settes i sammenheng med økt fysisk aktivitet på fritiden.
Description
Master's thesis in sports and physical education