Utvikling av nye vokabularprøver til kartleggingsprøven for 3. trinn. En sammenligning av to oppgaveformater
Abstract
Gjennom denne masteroppgaven har jeg fulgt deler av prosessen med å lage en vokabularprøve for 3.trinn. Jeg var spesielt interessert i å utforske hvordan en mer tradisjonell synonymordprøve satt opp mot et eksplorativt mindre utprøvd oppgaveformat i norsk sammenheng kunne gi informasjon om elevenes kunnskap om ord.
Masteroppgaven er skrevet med utgangspunkt i både kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode. Vokabularprøven ble testet ut på 271 elever på 3.trinn ved lokale skoler, og det ble foretatt dybdeintervju av 4 elever. Det blir gjort rede for grunnlaget måleinstrumentene er konstruert ut fra, utarbeidelsen av instruksjonsmateriell og gjennomføringen i klassene. I datamaterialet vises det til resultatfordelinger, itemdetaljer og reliabilitetsmål for å kunne si noe om de tekniske egenskapene til de ulike oppgaveformatene. Det blir også foretatt korrelasjonsanalyse mellom de to oppgaveformatene for å finne ut om de målte elevenes ordkunnskap. Funn fra analysene indikerte at oppgaveformatene i noen grad målte det samme fenomenet, men at de også målte forskjellige aspekter ved elevenes ordkunnskap. For å finne ut mer om hva prøvene faktisk målte, gikk jeg kvalitativt til verks og hadde dybdeintervju med 4 elever rundt oppgaveløsningsprosessen.
Begge oppgaveformatene som prøves ut i vokabularprøven er flervalgsoppgaver satt i kontekst. Funn i denne studien indikerer at både formatet ”Finn ordet som mangler” og ”Finn ordet som betyr det samme” målte ulike aspekter av elevenes ordkunnskap i samsvar med vokabularteoriene til Nagy & Scott (2000) på gode måter.
Description
Master's thesis in Special education