Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
Abstract
Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å skape matematiske samtaler i helklasse på 7. trinn. Videre har studien fokusert på det dialogiske klasserommet, for å identifisere hvordan samtalen utspilles her. I en kvalitativ tilnærming er det over en periode på to uker blitt observert totalt åtte undervisningsøkter og gjennomført to intervjuer med læreren. Målet med masteroppgaven har vært å ta stilling til hvordan dialogisk undervisning kan etableres og utvikles i klasserommet. I lys av sosiokulturell læringsteori er det fokusert på det verbale språket i analysen. Til dette er det benyttet fem dialogiske prinsipper for å identifisere dialogisk undervisning.
I studiens funn er dialogisk undervisning identifisert ved ulike egenskaper utledet fra de dialogiske prinsippene. Dette resulterte i en oversikt med egenskaper for de fem dialogiske prinsippene. Fra den observerte undervisningen fremsto noen av prinsippene mer etablert enn andre i klasserommet. Her fremheves det kollektive prinsippet som sentralt og gjennomgående i undervisningen. Egenskapene var med på å aktivisere og engasjere elevene i matematikken, blant annet gjennom «klassekoret». I resultatene pekes det også på videre læringspotensial i samtalens tilnærming, særlig ved å videreutvikle det kumulative prinsippet. Dette for at elevenes læring av matematikk skal kunne bevege seg videre fra læring av prosedyrer og regler til å utvikle forståelse av de matematiske begrepene. Fra undervisningen viser studien også en sammenheng til hvordan læreren utvikler den matematiske samtalen i klasserommet. Selv gir hun uttrykk for at samtalen benyttes som en overføring av det matematiske innholdet, hvor det her ble identifisert et mønster for fremgangsmåten. Studiens funn diskuteres så opp mot en utforskende tilnærming ved inquiry. Videre kan resultatene av studien ses som et bidrag til en stadig utviklende prosess for etablering av dialogisk undervisning i skolepraksis ved eksemplifisering fra det malawiske klasserommet.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school