dc.contributor.advisor | Bruin, Marieke | |
dc.contributor.author | Gundersen, Bente | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T11:43:29Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T11:43:29Z | |
dc.date.issued | 2019-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622245 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Tematikken er utvikling av inkluderende læringsmiljø og målet med studien er å bidra til mer kunnskap om utvikling av inkluderende læringsmiljø ved å ta elevens perspektiv.
Norske styringsdokumenter fremhever at alle elever har krav på et inkluderende læringsmiljø hvor deltagelse, medvirkning og et sosialt og faglig utbytte er tilrettelagt (Utdanningsdirektora-tet, 2016). I tillegg viser forskning at en god relasjon mellom lærer og elev er avgjørende for å få dette til (Pianta, 2006).
Masterprosjektet er en kvalitativ undersøkelse, og datamaterialet består av elevtekster som for-midler hva ungdommene legger i skolens visjon «bry deg».
Haug sine fire dimensjoner av inkluderingsbegrepet er benyttet som analyseverktøy og under-søkelsen er derfor vært teoridreven.
Funnene viser at elevene i hovedtrekk opplever visjonen «bry deg» med fellesskap og faglig utbytte. Elevene uttrykker at de bryr seg spesielt om vennerelasjoner. Det kommer frem av em-pirien at svært få forbinder visjonen med lærer-elev relasjonen, og heller ikke
elevmedvirkning. Studien viser derfor at skolen har et mulighetsrom som kan brukes til å gjøre visjonen enda mer tydelig for elevene.
Ved å fokusere på elevens tolking av visjonen kan skolen få økt kunnskap om hva som kan forbedres i skolen videre utvikling av et inkluderende læringsmiljø og hvordan dette kan forank-res i skolens kultur. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | inkluderende læringsmiljø | nb_NO |
dc.subject | fellesskap | nb_NO |
dc.subject | deltagelse | nb_NO |
dc.subject | medvirkning | nb_NO |
dc.subject | utbytte | nb_NO |
dc.subject | relasjoner | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Utvikling av inkluderende læringsmiljø En analyse av elevenes forståelse av skolens visjon Engelsk tittel: Developing an inclusive learning environment. An analysis of students’ understanding of their school’s visionary motto | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 74 | nb_NO |