Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHennig, Åsmund
dc.contributor.authorEhnebom, Anja
dc.date.accessioned2020-09-04T12:00:03Z
dc.date.available2020-09-04T12:00:03Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676445
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of Norwegianen_US
dc.description.abstractFra høsten 2020 innføres en ny læreplan i norsk skole, der folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som skal inn i alle fag. Hensikten med denne studien har vært å få et tydeligere bilde av hvordan lesing og arbeid med den multimodale og flermediale fiksjonsteksten Skam kan bidra til livsmestring og identitetsutvikling hos elevene. Problemstillingen har derfor vært: «Hvordan kan lesing og arbeid med den multimodale og flermediale fiksjonsteksten Skam bidra til skolens og norskfagets mål om livsmestring og identitetsutvikling?» Jeg har gjennomført en kvalitativ tekstanalyse av utvalgte deler av Skam, og reflektert rundt litteraturdidaktiske tilnærmingsmåter som kan benyttes på ungdomstrinnet i arbeidet med teksten, der livsmestring og identitetsutvikling er sentrale mål. Studien er forankret i teori knyttet til identitet, identitetsutvikling og livsmestring. Jeg valgte å fokusere på én av hovedkarakterene, Isak, og hans historie. Studien har vist at Skam og fortellingen om Isak innehar et didaktisk potensial og flere kvaliteter som gjør den relevant i norskfaget med tanke på målene om livsmestring og identitetsutvikling. Isak har utfordringer med å finne ut av hvem han er, særlig knyttet til hans seksuelle identitet, og hvordan han takler motgang og problemer kan gi elevene modeller for egen identitet og handlingsvalg. Jeg har vektlagt litterære samtaler og tekstskaping med utgangspunkt i Skam som mulige tilnærmingsmåter i undervisningen. Ut fra denne studien kan det se ut til at disse tilnærmingene kan fungere godt i arbeidet med Skam der de overordnede målene er livsmestring og identitetsutvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectnorskdidaktikken_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.subjectidentitetsutviklingen_US
dc.subjectmultimodaliteten_US
dc.subjectflermedialiteten_US
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectSkamen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleLivsmestring og identitetsutvikling i norskfaget: En studie av tv-serien Skam og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber77en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal