Hvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677392Utgivelsesdato
2020-05-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt læreplanarbeid for å kunne forstå og kunne bruke læreplanen aktivt i planleggingen av undervisningen er aktuelt for lærere og andre som arbeider i skolen de kommende årene, og forståelsen lærere har for planen vil få betydning for hvordan den formelle planen blir omsatt til undervisning. Studien har som forskningsspørsmål: Hvordan forstår og møter norsklærere endringene i norskfaget i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020?
-hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget. Studien hadde en kvalitativ tilnærming som besto av en refleksjonstekst og observasjoner på to fagseksjonsmøter i norsk. Det teoretiske perspektivet har utgangspunkt i læreplanteori, prinsipper for lokalt læreplanarbeid, samt translasjonsteori. Funnene blir drøftet i lys av de teoretiske perspektivene samt tidligere forskning om læreplanimplementering. Studien viser funn der det uttrykkes forståelse for endringer i det nye norskfaget i innhold og struktur i læreplanen, forståelse for konsekvenser endringene får for lærerrollen, og funn om læringsfellesskapet og holdninger til den nye planen.
Beskrivelse
Master's thesis in Literacy studies