Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677475Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse kan være ulike psykiske vansker. På bakgrunn av dette ble det forsøkt å finne ut av læreres erfaringer med tilrettelegginger som videre kan vise seg å bidra til forebygging psykiske vansker hos sjenerte elever. Dermed ble den endelige problemstillingen formulert slik: «Hvordan erfarer lærere å tilrettelegge for sjenerte elever, og hvordan kan denne tilretteleggingen bidra til forebygging av psykiske vansker hos disse elevene?».
Det teoretiske perspektivet denne studien ble bygget på omhandler teori og forskning om sjenerte elever, klasseledelse, gradvis eksponering og elevenes mestring.
Studien er en kvalitativ studie der det ble benyttet delvis strukturerte forskningsintervjuer av fire lærere på en barneskole. Disse intervjuene omhandlet i stor grad lærernes egne erfaringer av tilrettelegging for sjenerte elever.
Funnene av studien viste at lærerne erfarer ulike måter å tilrettelegge på for sjenerte elever. Videre kan disse tilretteleggingene se ut til å bidra til forebygging av psykiske vansker hos denne elevgruppen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education