Gir økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten mindre sannsynlighet for økonomiske utfordringer i voksen alder?
Abstract
Forbrukslån er et aktuelt tema med høy mediedekning og aggressiv markedsføring (Regjeringen, 2017b). Etter mange år med vekst har regjeringen de siste årene iverksatt flere reguleringstiltak for å dempe veksten i usikret gjeld.
Formålet med denne oppgaven er å se om det finnes en sammenheng mellom den økonomiske opplæringen som skjer under oppveksten og økonomiske problemer i voksen alder. Nærmere bestemt om økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten gir mindre sannsynlighet for økonomiske utfordringer i voksen alder.
For å besvare problemstillingen er det utformet en anonym spørreundersøkelse som er delt via Facebook og besvart av 329 respondenter. Respondentene ble spurt om deres minner rundt økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten, eksempelvis turer på butikken, om en måtte gjøre noe for å få ukepenger, hva ukepengene gikk til, om respondenten sparte som ung og når han/hun fikk sin første betalte jobb. Økonomisk kunnskap i voksen alder ble undersøkt gjennom fem kunnskapsspørsmål rundt økonomi. Respondentens økonomiske utfordringer ble målt ved spørsmål om kredittkortgjeld og forbrukslån.
Svarene i spørreundersøkelsen ble analysert for å besvare problemstillingen og å finne andre sammenhenger som kan forklare respondentens økonomiske utfordringer. Funnene indikerer at personer som ofte har fått det de har lyst på i butikker i oppveksten, samt personer som har fått en fast sum til å dekke det meste av eget forbruk har større sannsynlighet for å få økonomiske utfordringer som voksne. Videre støtter funnene hypotesen om at høy økonomisk kunnskap reduserer sannsynlighet for økonomiske utfordringer, samt at det er en signifikant sammenheng mellom det å bruke opp mesteparten av pengene man fikk i barndommen og å ha lav økonomisk buffer i voksen alder.
Description
Master's thesis in Economics