«Open Middle Math», dybdelæring & positive holdninger i matematikk
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2688418Utgivelsesdato
2019-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-IMF) [115]
Sammendrag
Som både lektorstudent og deltidsarbeidene i videregående skole er det mye fokus på hvordan lærere skal forberede seg i møte med fagfornyelsen. Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen. Motivasjonen for denne forskningen er dermed hvordan skal elevene arbeide med matematikken for å oppnå dybdelæring og forståelse. Det er tatt utgangspunkt i et nylig utarbeidet rammeverk, «Open Middle Math», som beskriver forskjellige nivåer av matematikkproblemer som tilfredsstiller forskjellig grad av kunnskapsdybde. Dette er bakgrunnen for spørsmålet om hvordan rammeverket «Open Middle Math» oppnår dybdelæring, samt påvirker holdninger til matematikk.
Forskningen baserer seg på en intervensjon gjort i videregående skole. Det er en fire ukers intervensjon der 2 av 5 timer per uke består av matematikkundervisning i henhold til rammeverket «Open Middle Math». Dermed er det også utarbeidet egne oppgaver til elevene som oppfyller kravene til rammeverket «Open Middle Math».
Beskrivelse
Master's thesis in mathematics and education