dc.contributor.author | Sæbø, Aud Berggraf | |
dc.date.accessioned | 2015-01-30T09:01:02Z | |
dc.date.available | 2015-01-30T09:01:02Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Sæbø, A.B (2010) Drama som estetisk læringsform for å utvikle leseforståelse. Tidsskriftet FoU i praksis, 4(1), pp. 9-25 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275086 | |
dc.description.abstract | Aksjonsforskningsprosjektet «Drama, kreativitet og estetiske læreprosesser» tar utgangspunkt i klasserommets didaktiske utfordringer og dramafagets mulighet til å skape engasjement og motivere til innsats i det faglige arbeidet. I denne artikkelen skisserer jeg kort prosjektets bakgrunn og forskningsspørsmål, samt metoden for det miniprosjektet som presenteres her. Ved bruk av metoden prosessdrama tilrettelegger jeg en intervensjon på 6. klassetrinn i forhold til et av delmålene i prosjektet: å konkretisere og utforske hvordan drama kan integreres i undervisnings- og læringsprosessen for å stimulere og berike elevenes læringsprosess; her det å stimulere til lesing og utvikle leseforståelse. Videre forteller jeg om, kommenterer og analyserer selve læringsforløpet for å peke på noen av de didaktiske utfordringene drama som estetisk læringsform kan ivareta når elevenes leseforståelse skal stimuleres og utvikles. Jeg avslutter med en diskusjon relatert til elevenes og lærernes erfaringer i prosjektet som viser at lærerstrukturert prosessdrama skaper engasjement og kan motivere alle til innsats i den faglige læringsprosessen. Utfordringen er å styrke lærernes kompetanse i å integrere drama som en utforskende estetisk læringsform i leseopplæringen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Tapir Akademisk Forlag | nb_NO |
dc.subject | drama | nb_NO |
dc.subject | prosessdrama | nb_NO |
dc.subject | leseforståelse | nb_NO |
dc.subject | elevmedvirkning | nb_NO |
dc.subject | klasseromsforskning | nb_NO |
dc.title | Drama som estetisk læringsform for å utvikle leseforståelse | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 9-25 | nb_NO |
dc.source.volume | 4 | nb_NO |
dc.source.journal | Tidsskriftet FoU i praksis | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |