TITTEL: Oppfatter gjester hotellenes grønne tiltak som genuine? - Greenwashing i hotellindustrien
Abstract
I denne oppgaven har vi forsket på Greenwashing i hotellindustrien, og påvirkningen dette har forforbrukerne. Det har vært relevant å ta utgangspunkt i tilliten til forbrukerne omkring en grønnpraksis, og betydningen dette har for dem. Forbrukere får en stadig bredere forståelse overforgenuin grønn praksis, og det har dermed vært sentralt å få et innblikk i den faktiske troverdighetende har ovenfor hotellindustrien.
Problemstillingen vår: “Ser potensielle hotellgjester på hotellenes grønne praksis som genuine?”For å besvare denne problemstillingen er det benyttet en kvantitativ forskningsmetode, gjennom toeksperimentelle spørreundersøkelser. Dette rettet mot hotellgjester i Norge.
Gjennom vår forskning har vi fått et resultat som beskriver viktighetsgraden for hotellindustrienvedrørende det å gjennomføre en genuin grønn praksis. Dette ved en forventning fra forbrukerensståsted, hvor det er en betydelig faktor å gjennomføre dette på en pålitelig og oppriktig måte. I trådmed dette er det en usikkerhet og skepsis fra forbrukerne, om hvorvidt hotell gjør dette kun foregen vinning, og om praksisen blir gjennomført optimalt. Det er mange faktorer som må væretilstede for å skape en troverdig og ikke minst en optimal grønn praksis. Det er dermed essensieltfor forskere videre innen dette emnet, samt vedlikehold og god gjennomførelse av en grønn praksisfra industrien sin side. In this thesis, we have researched Greenwashing in the hotel industry, and the impact this hasconsumers. It has been relevant to take as a starting point the confidence of consumers around a greenpractice and the significance this has for them. Consumers are gaining a broader understanding ofgenuine green practice, and it has thus been important to gain an insight into the actual credibilitythey have above the hotel industry.
Our problem: "Do potential hotel guests view hotels' green practices as genuine?"To answer this problem, a quantitative research method has been used, through twoexperimental surveys. This is aimed at hotel guests in Norway.
Through our research, we have obtained a result that describes the importance of the hotel industryconcerning the implementation of a genuine green practice. This by an expectation from the consumerpoint of view, where it is a significant factor to implement this in a reliable and sincere manner. In linewith this there is an uncertainty and skepticism from consumers, as to whether hotels do this only forown gain, and whether the practice is carried out optimally. There are many factors that must bepresent to create a credible and not least an optimal green practice. It is thus essentialfor researchers further in this subject, as well as maintenance and good implementation of a green practicefrom the industry's side.