dc.contributor.advisor | Granone, Francesca | |
dc.contributor.author | Eltervåg, Caroline | |
dc.contributor.author | Tengesdal, Liv Ingeborg | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T14:33:58Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T14:33:58Z | |
dc.date.issued | 2021-01 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2773825 | |
dc.description | Bachelor thesis in Early childhood education | en_US |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har vi undersøkt hvilken plass programmering har i arbeidet med problemløsning i barnehagen. Hensikten med oppgaven var å belyse at programmering ikke bare er forbeholdt de spesielt interesserte eller barn på grunnskolenivå, men at det også egner seg på barnehagenivå. Vi har delt det opp i følgende problemstilling: Hvilke muligheter ligger i programmering som pedagogisk verktøy for å arbeide med problemløsning? Hvilke forutsetninger må legges til grunn for å ta i bruk disse mulighetene for barnehagelærere?
For å besvare dette har vi brukt litteraturstudie som metode. Vi har sett på ulik teori og noen rapporter om dagens tilstand i barnehagen. Teorien som ble brukt omhandler læringssyn, barnehagematematikk, problemløsning, programmering, algoritmisk tenkning, digitale verktøy og barnehagens digitale status.
Vi fant ut at programmering egner seg på flere områder i barnehagen enn vi forutså. Det dukket opp stadig flere sammenhenger underveis i arbeidet. Programmering er ikke bare egnet i arbeid med matematikk og problemløsning, men også for barns livsmestring. Selv en god del barnehager har utstyr for å drive med programmering, blir dette brukt av de færreste barnehager på grunn av manglende kompetanse hos personalet. Ved å styrke personalets kompetanse, både teknisk og pedagogisk, kan programmering bli en av barnehagens arbeidsmåter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Studentoppgave/UIS-HF-IBU/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.subject | programmering | en_US |
dc.subject | algoritmisk tenkning | en_US |
dc.title | Programmering som pedagogisk verktøy i arbeid med problemløsning i barnehagen | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |