Show simple item record

dc.contributor.advisorGranone, Francesca
dc.contributor.authorEltervåg, Caroline
dc.contributor.authorTengesdal, Liv Ingeborg
dc.date.accessioned2021-09-06T14:33:58Z
dc.date.available2021-09-06T14:33:58Z
dc.date.issued2021-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773825
dc.descriptionBachelor thesis in Early childhood educationen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi undersøkt hvilken plass programmering har i arbeidet med problemløsning i barnehagen. Hensikten med oppgaven var å belyse at programmering ikke bare er forbeholdt de spesielt interesserte eller barn på grunnskolenivå, men at det også egner seg på barnehagenivå. Vi har delt det opp i følgende problemstilling: Hvilke muligheter ligger i programmering som pedagogisk verktøy for å arbeide med problemløsning? Hvilke forutsetninger må legges til grunn for å ta i bruk disse mulighetene for barnehagelærere? For å besvare dette har vi brukt litteraturstudie som metode. Vi har sett på ulik teori og noen rapporter om dagens tilstand i barnehagen. Teorien som ble brukt omhandler læringssyn, barnehagematematikk, problemløsning, programmering, algoritmisk tenkning, digitale verktøy og barnehagens digitale status. Vi fant ut at programmering egner seg på flere områder i barnehagen enn vi forutså. Det dukket opp stadig flere sammenhenger underveis i arbeidet. Programmering er ikke bare egnet i arbeid med matematikk og problemløsning, men også for barns livsmestring. Selv en god del barnehager har utstyr for å drive med programmering, blir dette brukt av de færreste barnehager på grunn av manglende kompetanse hos personalet. Ved å styrke personalets kompetanse, både teknisk og pedagogisk, kan programmering bli en av barnehagens arbeidsmåter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesStudentoppgave/UIS-HF-IBU/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbarnehagelærerutdanningen_US
dc.subjectprogrammeringen_US
dc.subjectalgoritmisk tenkningen_US
dc.titleProgrammering som pedagogisk verktøy i arbeid med problemløsning i barnehagenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal