Arbeid med barns holdning til flerspråklighet i barnehagen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2984785Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [362]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg problemstillingen «hvordan arbeider pedagogiske ledere med barns holdning til flerspråklighet på stor, og mellomstor avdeling?». Jeg valgte denne problemstillingen ut ifra en personlig interesse til å undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med barns holdningsutvikling i en flerspråklig barnehage, og hvordan de forebygger mot negative holdninger. Jeg brukte kvalitativt forskningsintervju for å undersøke hvilke erfaringer de pedagogiske lederne hadde med dette arbeidet i praksis. Gjennom funn og teori har jeg fått mer kompetanse på at holdningsutvikling i barnehagen skjer ved å gi barna erfaringer. I denne sammenhengen oppdaget jeg at det handlet om å gi barna positive erfaringer med hverandres flerspråklighet, samt som å legge til rette for vennskap og utvikle barnas flerkulturelle kompetanse. Dette kan gjøres ved å synliggjøre og anerkjenne barnas flerspråklighet gjennom lek, aktiviteter og kommunikasjon. Et viktig funn fra undersøkelsen var at foreldresamarbeidet var en viktig faktor for dette arbeidet.