Hvordan kan barnehagens fysiske utemiljø innby til grovmotorisk lek for førskolebarn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2984815Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [376]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg studert hva det er som innbyr til den grovmotoriske leken for førskolebarna i barnehagens uteområde og barnehagens turområde. Dette har jeg gjort ved bruk av kvalitative observasjoner i barns utelek i de nevnte områdene. Jeg har valgt følgende problemstilling:
«Hvordan kan barnehagens fysiske utemiljø innby til grovmotorisk lek for førskolebarn?»
Jeg har studert ulike begreper og teori som er knyttet til grovmotorikk, affordance og hva i barnehagens uteområder som innbyr til den grovmotoriske leken, samt hvilke områder som egner seg best til grovmotorisk lek. Jeg har observert førskolebarn i to barnehager med tilgang til ulike uteområder og turområder. Videre har jeg knyttet litteraturen opp mot mine funn for deretter å drøfte og analysere funnene. Jeg kom frem til at naturen i turområder er det som i størst grad innbyr til den grovmotoriske leken for barna jeg observerte, men at barnehagen som ikke har samme turmuligheter kan veie opp for dette med gode uteområder i barnehagen som tilbyr og innbyr til samme type grovmotoriske lek.