Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReidun Johanne Alstveit
dc.contributor.authorSivert Meyer Solheim
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:02Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270094:101770976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984815
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg studert hva det er som innbyr til den grovmotoriske leken for førskolebarna i barnehagens uteområde og barnehagens turområde. Dette har jeg gjort ved bruk av kvalitative observasjoner i barns utelek i de nevnte områdene. Jeg har valgt følgende problemstilling: «Hvordan kan barnehagens fysiske utemiljø innby til grovmotorisk lek for førskolebarn?» Jeg har studert ulike begreper og teori som er knyttet til grovmotorikk, affordance og hva i barnehagens uteområder som innbyr til den grovmotoriske leken, samt hvilke områder som egner seg best til grovmotorisk lek. Jeg har observert førskolebarn i to barnehager med tilgang til ulike uteområder og turområder. Videre har jeg knyttet litteraturen opp mot mine funn for deretter å drøfte og analysere funnene. Jeg kom frem til at naturen i turområder er det som i størst grad innbyr til den grovmotoriske leken for barna jeg observerte, men at barnehagen som ikke har samme turmuligheter kan veie opp for dette med gode uteområder i barnehagen som tilbyr og innbyr til samme type grovmotoriske lek.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan barnehagens fysiske utemiljø innby til grovmotorisk lek for førskolebarn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel