Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3022350Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1165]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om faglærere i språkfaget norsk har et særskilt ansvar for lese- og skriveopplæringen. Høsten 2021 ble norskfaget i yrkesfaglig videregående opplæring, flyttet i sin helhet til vg2. Dette medførte at elevene nå, i større grad, er prisgitt programfagslærerne på vg1 sine kunnskaper om dysleksi. Denne studiens formål har derfor vært å undersøke hvorvidt opplæringstilbudet som kvalifiserer for undervisning i programfag i yrkesfaglig videregående opplæring, gir kunnskaper om dysleksi.For å undersøke studiens formål, ble følgende problemstilling valgt: «I hvilken grad forekommer begrepet dysleksi i læringsutbytteformuleringer i emneplaner for utdanninger som kvalifiserer lærere for undervisning i programfag i yrkesfaglig videregående opplæring?». Det ble benyttet kvantitativ innholdsanalyse for å undersøke alle emneplaner for Yrkesfaglærerutdanningen og Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, i Norge, i alt 222 emneplaner.Resultatene viser at begrepene dysleksi og lese- og skrivevansker ikke forekommer i noen av emneplanenes læringsutbytteformuleringer. Det er derimot identifisert forekomster av mer generelle begrep og formuleringer, som kan innbefatte dysleksi. Resultatene viser også at det er forskjell i grad av forekomst av begrep og formuleringer for ulike utdanninger og utdanningsinstitusjoner. Samlet sett gir resultatene indikasjoner på at det ikke undervises om dysleksi i disse utdanningene. Dette er noe som kan føre til, at programfagslærere i yrkesfaglig videregående opplæring har mangelfulle kunnskaper om dysleksi, som igjen kan få konsekvenser for både elever og lærere.