• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikter i barns lek.

Boganes, Anja Carina Chu; Jensen, Karina Lima
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:122872697:134211950.pdf (386.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3051658
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [480]
Abstract
I denne oppgaven er søkelyset rettet mot problemstillingen “hvilket syn har de pedagogiske lederne på konflikter i barns lek?”. Det som har trigget nysgjerrigheten vår for dette arbeidet er assosiasjonene vi har vært vitne til flere av barnehagepersonale har til konfliktbegrepet, inkludert oss selv. Med utgangspunkt i problemstillingen vår har vi derfor valgt å gjennomføre kvalitative intervjuer i tre forskjellige barnehager. Arbeidet med bacheloroppgaven har bestått blant annet av å intervjue fem pedagogiske ledere i disse barnehagene. Vi har forsøkt å diskutere problemstillingen med utgangspunkt i empirien vår, underbygget med teoretiske perspektiver. Dette har ledet oss frem til flere sentrale funn. Et av disse funnene dreier seg om at voksenrollen er avgjørende for om konflikter i lek blir hemmende eller fremmende for barns utvikling. Barns alder ser også ut til å ha vesentlig betydning for konfliktene. Vi har også kommet frem til funnet at konflikter i lek kan gi barn erfaringer med demokratiske verdier. I tillegg kom vi frem til et funn som indikerer at konflikter i barns lek kan være hemmende dersom de fører til ekskludering og det ikke er engasjerte voksne til stede for å støtte. Kort oppsummert ser de pedagogiske lederne på konflikter i lek som fremmende for barns utvikling, dersom det er autoritative voksne til stede som den nærmeste utviklingssone, som legger til rette for læring gjennom erfaring og refleksjon. De ser på konflikter i lek som hemmende for barns utvikling dersom det ikke er voksne til stede som engasjerer seg gjennom disse rollene.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit