Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFugelsnes, Kristin
dc.contributor.authorBoganes, Anja Carina Chu
dc.contributor.authorJensen, Karina Lima
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:15Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211950
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051658
dc.description.abstractI denne oppgaven er søkelyset rettet mot problemstillingen “hvilket syn har de pedagogiske lederne på konflikter i barns lek?”. Det som har trigget nysgjerrigheten vår for dette arbeidet er assosiasjonene vi har vært vitne til flere av barnehagepersonale har til konfliktbegrepet, inkludert oss selv. Med utgangspunkt i problemstillingen vår har vi derfor valgt å gjennomføre kvalitative intervjuer i tre forskjellige barnehager. Arbeidet med bacheloroppgaven har bestått blant annet av å intervjue fem pedagogiske ledere i disse barnehagene. Vi har forsøkt å diskutere problemstillingen med utgangspunkt i empirien vår, underbygget med teoretiske perspektiver. Dette har ledet oss frem til flere sentrale funn. Et av disse funnene dreier seg om at voksenrollen er avgjørende for om konflikter i lek blir hemmende eller fremmende for barns utvikling. Barns alder ser også ut til å ha vesentlig betydning for konfliktene. Vi har også kommet frem til funnet at konflikter i lek kan gi barn erfaringer med demokratiske verdier. I tillegg kom vi frem til et funn som indikerer at konflikter i barns lek kan være hemmende dersom de fører til ekskludering og det ikke er engasjerte voksne til stede for å støtte. Kort oppsummert ser de pedagogiske lederne på konflikter i lek som fremmende for barns utvikling, dersom det er autoritative voksne til stede som den nærmeste utviklingssone, som legger til rette for læring gjennom erfaring og refleksjon. De ser på konflikter i lek som hemmende for barns utvikling dersom det ikke er voksne til stede som engasjerer seg gjennom disse rollene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKonflikter i barns lek.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel