Hvordan implementerer barnehagene arbeidet med mangfold i årsplanene?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051668Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Sammendrag
"Hvordan implementerer barnehagene arbeidet med mangfold i årsplanene?"Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvordan barnehagene implementerer mangfold i årsplanene. Fokuset ligger på fagområdet etikk, religion og filosofi. Temaet er mangfold og ledelse. Analysen skjer i lys av styringsdokumenter som rammeplanen og barnehageloven. Dette er en kvalitativ dokumentanalyse. I analysen har det blitt brukt årsplaner fra åtte ulike barnehager fordelt mellom by og bygd. Det kommer frem at implementering av mangfold skjer i varierende grad. Oppgaven belyser et ledelsesarbeid der styringsdokumentene blir anvendt i ulikt omfang. Det er store variasjoner i bruken av mangfold i årsplanene. Halvparten av de undersøkte barnehagen brukte ikke mangfold i sine årsplaner. Funnene av bruken av mangfold viste at tre av bygdebarnehagene hadde implementert dette i sine årsplaner opp mot én bybarnehage. Denne oppgaven har ikke konkludert med om dette er representativt for alle barnehager. Det blir reflektert rundt spørsmålet om barnehagenes handlingsrom i arbeidet med fagområdene gir et for vidt rom for egen tolkning.