dc.contributor.advisor | Rognstad, Marius. | |
dc.contributor.author | Nouissri, Gro-Merete Viken. | |
dc.contributor.author | Førre, Maria Adele. | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T16:51:24Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T16:51:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:122872697:134211974 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3051668 | |
dc.description.abstract | "Hvordan implementerer barnehagene arbeidet med mangfold i årsplanene?"
Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvordan barnehagene implementerer mangfold i årsplanene. Fokuset ligger på fagområdet etikk, religion og filosofi. Temaet er mangfold og ledelse. Analysen skjer i lys av styringsdokumenter som rammeplanen og barnehageloven. Dette er en kvalitativ dokumentanalyse. I analysen har det blitt brukt årsplaner fra åtte ulike barnehager fordelt mellom by og bygd. Det kommer frem at implementering av mangfold skjer i varierende grad. Oppgaven belyser et ledelsesarbeid der styringsdokumentene blir anvendt i ulikt omfang. Det er store variasjoner i bruken av mangfold i årsplanene. Halvparten av de undersøkte barnehagen brukte ikke mangfold i sine årsplaner. Funnene av bruken av mangfold viste at tre av bygdebarnehagene hadde implementert dette i sine årsplaner opp mot én bybarnehage. Denne oppgaven har ikke konkludert med om dette er representativt for alle barnehager. Det blir reflektert rundt spørsmålet om barnehagenes handlingsrom i arbeidet med fagområdene gir et for vidt rom for egen tolkning. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Hvordan implementerer barnehagene arbeidet med mangfold i årsplanene? | |
dc.type | Bachelor thesis | |