Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRognstad, Marius.
dc.contributor.authorNouissri, Gro-Merete Viken.
dc.contributor.authorFørre, Maria Adele.
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:24Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211974
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051668
dc.description.abstract"Hvordan implementerer barnehagene arbeidet med mangfold i årsplanene?" Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvordan barnehagene implementerer mangfold i årsplanene. Fokuset ligger på fagområdet etikk, religion og filosofi. Temaet er mangfold og ledelse. Analysen skjer i lys av styringsdokumenter som rammeplanen og barnehageloven. Dette er en kvalitativ dokumentanalyse. I analysen har det blitt brukt årsplaner fra åtte ulike barnehager fordelt mellom by og bygd. Det kommer frem at implementering av mangfold skjer i varierende grad. Oppgaven belyser et ledelsesarbeid der styringsdokumentene blir anvendt i ulikt omfang. Det er store variasjoner i bruken av mangfold i årsplanene. Halvparten av de undersøkte barnehagen brukte ikke mangfold i sine årsplaner. Funnene av bruken av mangfold viste at tre av bygdebarnehagene hadde implementert dette i sine årsplaner opp mot én bybarnehage. Denne oppgaven har ikke konkludert med om dette er representativt for alle barnehager. Det blir reflektert rundt spørsmålet om barnehagenes handlingsrom i arbeidet med fagområdene gir et for vidt rom for egen tolkning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan implementerer barnehagene arbeidet med mangfold i årsplanene?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel