dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen :
Hvordan kan barnehagelæreren bruke musikk for å skape et inkluderende fellesskap
på avdelingen?
Gjennom å samle et utvalg teori som vi ser som relevant innen denne tematikken, sammen
med vårt utvalg av analyserte funn fra kvalitative intervjuer av barnehagelærere ute i feltet,
dannet det seg et utgangspunkt for å drøfte teori og funn i lys av vår problemstilling.
Resultatene viser et hav av muligheter i hvordan barnehagelærere bruker musikk i deres
inkluderingsarbeid. Gjennom å fokusere på det som var mest gjennomgående, ser vi at
barnehagelærere kan bruke musikk for å skape et inkluderende felleskap gjennom et samvær:
hvor alle kan delta, hvor mangfoldet løftes og ses på som ressurs, hvor barnets utvikling og
identitetsdanning er i fokus, hvor barnehagelæreren som en trygg rollemodell kan bruke hele
seg selv for å engasjere barna, hvor en kan nytte seg av barnas interesser inn i felleskapet
med foreldresamarbeid som ressurs. Et samvær hvor en som musiske mennesker av naturen
kjenner ens betydningsfulle og verdifulle plass i et mangfoldig og inkluderende felleskap.
Vi konkluderer med at musikk samler barn, musikken er naturlig i oss, musikken binder
mennesker sammen. Noe som gjør det naturlig for barnehagelærere å nytte seg av musikkens
mange muligheter for å skape et inkluderende felleskap på sin avdeling | |