Fleirspråklig i barnehagen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051695Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen har jeg anvendt en kvalitativ metode hvor jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som informanter i et forskningsintervju. Problemstillingen jeg har tatt for meg er « Hvordan arbeider personalet for at flerspråklige barn skal bli inkludert uten å bli sett ned på?».Grunnen til at jeg valgte denne problemstillingen er fordi jeg ser viktigheten av å belyse dette temaet og hvor stor rolle barnehagen spiller i et barns liv med flerspråklig bakgrunn. Oppgaven har resultert i mange flotte eksempler fra informanter hvor spesifikke situasjoner blir beskrevet for hvordan det arbeides rundt dette temaet. Det kommer frem viktigheten rundt samarbeid med barnas foreldre, økt forståelse og kunnskap om barnets første språk og kultur og alternative metoder for å skape trygghet og aksept rundt en slik usikker situasjon.