Et felles dramatisk lekarena for minoritets- og majoritetsspråklige barn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051710Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven er et resultat av et dramapedagogisk arbeid jeg hadde på et mellomstor barnehageavdeling. Her forsket jeg problemstillingen min: Hvordan tilrettelegge for at minoritets- og majoritetsspråklige barn leker sammen under en planlagt dramalek? Jeg valgte å bruke deltakende observasjon og begrunnet dette valget og mine tanker i Dalland (2020) og Christoffer & Johannessen (2018). Videre har oppgaven min vært fokusert på voksenrollen min og trygghet i estetisk utforskning hos minoritetsspråklige barn. Gjennom oppgaven har jeg fokusert på måter jeg har klart å skape trygghet og en felles lekarena hos både minoritets- og majoritetsspråklige barn i en dramalek. Det jeg ønsket å utforske var hovedsakelig min egen praksis, men også om en ukjent fortellingen ville bidra til en nøytral utgangspunkt for hele barnegruppen. Jeg tar i bruk Sæbø (2014) når jeg ser på voksenrollen min i etterkant, og for å begrunne det som jeg selv mener har gått bra eller ikke bra. Jeg ønsket å bygge et større forståelse for hvordan drama kan bli brukt til å inkludere minoritetsspråklige barn, og hva som voksen er viktigste å reflektere gjennom.