dc.contributor.advisor | Hallgjerd Byrkjeland | |
dc.contributor.author | Serena Kristina Teo Nitschke | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T16:51:57Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T16:51:57Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:122871704:134226512 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3051710 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er et resultat av et dramapedagogisk arbeid jeg hadde på et mellomstor barnehageavdeling. Her forsket jeg problemstillingen min: Hvordan tilrettelegge for at minoritets- og majoritetsspråklige barn leker sammen under en planlagt dramalek? Jeg valgte å bruke deltakende observasjon og begrunnet dette valget og mine tanker i Dalland (2020) og Christoffer & Johannessen (2018). Videre har oppgaven min vært fokusert på voksenrollen min og trygghet i estetisk utforskning hos minoritetsspråklige barn. Gjennom oppgaven har jeg fokusert på måter jeg har klart å skape trygghet og en felles lekarena hos både minoritets- og majoritetsspråklige barn i en dramalek. Det jeg ønsket å utforske var hovedsakelig min egen praksis, men også om en ukjent fortellingen ville bidra til en nøytral utgangspunkt for hele barnegruppen. Jeg tar i bruk Sæbø (2014) når jeg ser på voksenrollen min i etterkant, og for å begrunne det som jeg selv mener har gått bra eller ikke bra. Jeg ønsket å bygge et større forståelse for hvordan drama kan bli brukt til å inkludere minoritetsspråklige barn, og hva som voksen er viktigste å reflektere gjennom. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Et felles dramatisk lekarena for minoritets- og majoritetsspråklige barn | |
dc.type | Bachelor thesis | |