Formidling av muntlig fortelling i barnehagen
Abstract
Muntlig fortelling er godt for barns språkutvikling, kreativitet, fantasi og mentale utvikling. Men gjennom min arbeidserfaring og praksis har jeg erfart at det ikke er så mye brukt i flere barnehager, dette gjorde meg nysgjerrig på hvorfor det er slik. Derfor har jeg valgt problemstillingen: «Hva fremhever en pedagogisk leder som viktig med formidling av muntlig fortelling?». Gjennom oppgaven håper jeg på å hjelpe og inspirere andre barnehager til å bruke mer muntlig fortelling i barnehagen. I tillegg til å oppsummere hva som blir fremhevet som viktig med formidling av muntlig fortelling, vil jeg også presentere noen anbefalinger for bedre formidling av muntlig fortelling i barnehagen.
Datamaterialet i studien ble innhent gjennom én informant som arbeidet som pedagogisk leder i en barnehage. Metoden som ble brukt var kvalitative intervjuer og observasjon. Gjennom et kodeskjema har jeg analysert datamaterialet og funnet gjentagende temaer i både intervjuene og observasjon. Disse var; formidling, språk, respons og valg av fortelling.
Studiens funn viser at pedagogisk leder fremhever både språket, kroppen og måten fortellingen blir bygget opp på, som viktig i forbindelse med formidling av muntlig fortelling. Gjennom observasjoner har det også kommet frem at dersom barna får delta kan dette gi et større fokus og engasjement i fortellerstunden. Ved valg av fortelling er det også viktig å se på barnas utvikling og alderen slik at man finner en fortelling som er tilpasset lytterne.
Studiens funn viser også at det er mye de samme fortellingene som går igjen i barnehagen. Dette ble pedagogisk leder observant på gjennom egne refleksjoner i intervjuprosessen. På bakgrunn av denne refleksjonen, ønsker hen å lære seg flere fortellinger. Dermed kan denne studien ha hjulpet barnehagen til å bruke mer muntlig fortelling i tiden fremover.
Basert på studiens funn har jeg trukket frem noen generelle anbefalinger for bedre formidling i barnehagen. Disse viser til fortellerglede og viktigheten av å gjøre historien til sin egen. Tydelig oppbygging fra start til slutt, i tillegg til å inkludere barna i fortellingen for engasjement og fokus.
Denne oppgaven har gjort at jeg har fått en enda tydeligere forståelse av viktigheten om muntlig fortelling og et sterkere ønske om å bringe det inn i barnehages hverdag i en større grad enn den er nå.