Implementering av rammeplanens fagområder
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3052896Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven viser til hvordan styrer kan påvirke implementeringsprosessen av rammeplanens fagområder til den enkelte barnehagen plandokumenter. Vi tar for oss fire ulike barnehager, der vi ønsker å se på likheter og ulikheter ved implementering av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter. Dette ved å se på problemstillingen: Hvordan kan styrer påvirke implementeringsprosess av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter? For å finne svar på problemstillingen tar vi for oss tre forskerspørsmål:1. Hvilke roller har styrer i implementeringsprosess? 2. Hvordan presenteres fagområdene i årsplan? 3. Hvordan presenteres fagområdene i progresjonsplan?
På veien mot å finne svar på problemstilling benyttet vi metodene kvalitativt intervju og dokumentanalyse. Vi har valgt å intervjue fire styrere og analysere plandokumenter fra disse barnehagene. I denne oppgaven er plandokumentene årsplan og progresjonsplan. I årsplaner og progresjonsplaner ser vi på om endringene fra revidert rammeplan 2017 er implementert. Dette vil vi belyse med å trekke fram relevant teori som Fullans implementeringsprosess og top-down og buttom-up-perspektiver, samt teori om styrers roller og plandokumenter. Funn fra intervjuer og plandokumenter vil bli presentert og drøftet.