Implementering av rammeplanens fagområder
dc.contributor.advisor | Wadel Carl Cato | |
dc.contributor.author | Tjelta Annie | |
dc.contributor.author | Nordbø Janne Idsø | |
dc.date.accessioned | 2023-02-21T16:51:13Z | |
dc.date.available | 2023-02-21T16:51:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:122872697:134211971 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3052896 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven viser til hvordan styrer kan påvirke implementeringsprosessen av rammeplanens fagområder til den enkelte barnehagen plandokumenter. Vi tar for oss fire ulike barnehager, der vi ønsker å se på likheter og ulikheter ved implementering av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter. Dette ved å se på problemstillingen: Hvordan kan styrer påvirke implementeringsprosess av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter? For å finne svar på problemstillingen tar vi for oss tre forskerspørsmål: 1. Hvilke roller har styrer i implementeringsprosess? 2. Hvordan presenteres fagområdene i årsplan? 3. Hvordan presenteres fagområdene i progresjonsplan? På veien mot å finne svar på problemstilling benyttet vi metodene kvalitativt intervju og dokumentanalyse. Vi har valgt å intervjue fire styrere og analysere plandokumenter fra disse barnehagene. I denne oppgaven er plandokumentene årsplan og progresjonsplan. I årsplaner og progresjonsplaner ser vi på om endringene fra revidert rammeplan 2017 er implementert. Dette vil vi belyse med å trekke fram relevant teori som Fullans implementeringsprosess og top-down og buttom-up-perspektiver, samt teori om styrers roller og plandokumenter. Funn fra intervjuer og plandokumenter vil bli presentert og drøftet. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Implementering av rammeplanens fagområder | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Master- og bacheloroppgaver i barnehagevitenskap