Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWadel Carl Cato
dc.contributor.authorTjelta Annie
dc.contributor.authorNordbø Janne Idsø
dc.date.accessioned2023-02-21T16:51:13Z
dc.date.available2023-02-21T16:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211971
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052896
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven viser til hvordan styrer kan påvirke implementeringsprosessen av rammeplanens fagområder til den enkelte barnehagen plandokumenter. Vi tar for oss fire ulike barnehager, der vi ønsker å se på likheter og ulikheter ved implementering av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter. Dette ved å se på problemstillingen: Hvordan kan styrer påvirke implementeringsprosess av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter? For å finne svar på problemstillingen tar vi for oss tre forskerspørsmål: 1. Hvilke roller har styrer i implementeringsprosess? 2. Hvordan presenteres fagområdene i årsplan? 3. Hvordan presenteres fagområdene i progresjonsplan? På veien mot å finne svar på problemstilling benyttet vi metodene kvalitativt intervju og dokumentanalyse. Vi har valgt å intervjue fire styrere og analysere plandokumenter fra disse barnehagene. I denne oppgaven er plandokumentene årsplan og progresjonsplan. I årsplaner og progresjonsplaner ser vi på om endringene fra revidert rammeplan 2017 er implementert. Dette vil vi belyse med å trekke fram relevant teori som Fullans implementeringsprosess og top-down og buttom-up-perspektiver, samt teori om styrers roller og plandokumenter. Funn fra intervjuer og plandokumenter vil bli presentert og drøftet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleImplementering av rammeplanens fagområder
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel