Men hva kan PPT bidra med da? En sånn språktest eller?: Tiltaksutvikling og kompetanseheving gjennom samarbeid om elevsaker i ressursteam
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien har undersøkt tverrfaglig samarbeid i Skolenes ressursteam i Stavanger kommune. Dette samarbeidet skal gi skolene økt tilgang til støtte fra hjelpetjenestene og bidra til pedagogisk kvalitet og kompetanse i skolen. Studien har undersøkt føringene for ressursteamsamarbeidet i kommunale dokumenter. Lydopptak av ressursteammøter, supplert med intervjuer, er grunnlaget for å undersøke realiseringen av føringene i åtte behandlinger av elevsaker.Analysen viser at Stavanger kommune gir føringer om overordnede formål og oppgaver, men få føringer for samarbeidet. Det er uklart hvordan systemperspektivet skal forstås og hvordan kompetanseutviklingen er ment å realiseres i ressursteamets arbeid med individsaker. Funnene viser at tiltak i stor grad ble foreslått, drøftet og eventuelt vedtatt i møtet og i mindre grad ble utviklet i fellesskap. Analysen viste ubenyttet potensiale i de interne og eksterne aktørene sine bidrag i møtene. Skolenes pedagogiske praksis var i liten grad utgangspunkt for tiltaksutviklingen. Analysen antyder at det kan ha betydning for tiltakskvalitet, implementeringsmuligheter og muligheter for pedagogisk kompetanseutvikling, både for de som deltar i møtet og for de som jobber med eleven, men ikke er deltagere i ressursteammøtet.Analysen antyder at en justering av dialogformen kunne bidratt til at både skolesiden og de eksterne deltakernes perspektiver kunne fått mer påvirkningskraft.