Tiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078927Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Sammendrag
Litteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. Forskningsspørsmålene var:
1. Hva sier litteraturen om tiltak på systemnivå for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd? 2. Hva sier litteraturen om tiltak på individnivå for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd?
Et nøkkelbegrep var “situerte tiltak” - hvordan læreren kan hjelpe eleven der eleven er og har problemer. Det er gjennomført et systematisk litteratursøk i tre elektroniske databaser: ERIC, PsycInfo og Web of Science. Søket resulterte i fem artikler som møtte inklusjonskriteriene. Det vises også til et pågående norsk forskningsprosjekt som handler om elever med stille og tilbaketrukket atferds erfaringer.
Et hovedfunnet er at det finnes lite tilgjengelig forskning på tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen. Forskningen er hovedsakelig fra de siste fem årene. Felles for tiltakene på både system- og individnivå er at de fleste er lite konkret presentert i litteraturen. Det mangler forskning på hvordan samarbeid mellom læreren og foreldrene kan hjelpe læreren å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd. I tillegg mangler elevenes stemme på dette forskningsfeltet. Det er behov for mer forskning på hva læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, med spesielt fokus på situerte tiltak, samarbeid og å inkludere elevenes stemme i forskningen.