"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087606Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek posisjonerer seg som forskere i naturfag og hvilke tilgjengelige ressurser benytter elevene seg av i denne leken? Studien er forankret i en sosiokulturell forståelse av læring, og den har også vektlagt prinsipper fra læreplanen som sier at elevene må få både leke og utforske. Informantene i datamaterialet mitt består av 10 elever. Før rammeleken startet, ble det jobbet med å etablere førkunnskaper om det å være forsker. Datamaterialet består av feltnotater, lydopptak og elevenes egne forskningsrapporter. Analysearbeidet førte fram kategorier som omhandler lek og læring, lesing og skriving og bruk av ulike ressurser, inkludert førkunnskaper og elev- og lærerstøtte. Disse blir diskutert i lys av forskningsspørsmålene og studiens teoretiske rammeverk.Mine funn samsvarer i stor grad med det tidligere forskning. Elevene fikk selv styre forskerleken, og her ga de uttrykk for at de opplevde at de lekte, samtidig som de også viste engasjement både for å lese instrukser og skrive rapporter. Studien bekrefter at elevene i førfasen til rammeleken hadde tilegnet seg noe av naturfagets literacy som de aktivt tok i bruk i leken. Jeg fant også indikasjoner på at lærerens rolle i leken er viktig, men at den bør være litt tilbaketrukket under selve forskerleken. Studien viser at rammelek som metode for fagspesifikk skriving og lesing i naturfag fungerer når den foregår på barnas premisser.