Flerspråklighet og kulturelt mangfold
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118256Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, samtidig som de inkluderer deres kulturelle bakgrunn». Videre har vi formulert og anvendt tre forskningsspørsmål som hjelper oss å svare på problemstilling. For innsamling av data har vi valgt å benytte kvalitative intervju som forskningsmetode, der vi valgte intervjuet fire pedagogiske ledere i tre ulike barnehager.
Vår Oppgave er bygget opp på basert på de empiriske funnene som ble innhentet under intervjuene. Vi analysert råmaterialet fra intervjuene og trukket ut data som vi anser avgjørende i forhold til vår problemstilling og deretter drøftet ved å koble funnene til relevant teori. I hovedtrekk gikk funnene våre ut hvordan barnehagene læreren arbeid med språkutvikling og hvordan de inkludere og synligjør barnas kulturelle bakgrunn i pedagogiske arbeid. Videre forsøkte vi også å finne ut betydningen av foreldresamarbeid, kompetanse og kunnskap har for i denne sammenheng