Musikkens inkluderende kraft
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118260Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan musikk kan være bidragsytende for å skape deltakelse og inkludering av flerspråklige barn i en barnehagekontekst. Vi valgte dette temaet grunnet våre egne opplevelser i oppvekst, men også når vi har sett virkningen av det selv i praksis. I den forstand, vil vi se på denne tematikken i et bærekraftperspektiv som har fokus på den sosiale og kulturelle dimensjonen. Nærmere bestemt, øke hvordan musikk kan være et hjelpemiddel for å øke deres sosiale ferdigheter og være en inngangsportal inn i det norske samfunnet. Problemstillingen ble derfor formulert slik: Hvordan kan barnehagen bruke musikk for å inkludere flerspråklige barn i et bærekraftig perspektiv?
Bacheloren tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi har innhentet empiriske data i form av fire intervju i to ulike barnehager. Barnehagene og informantene skal vi holde anonyme.
Våre funn viser at bruken av musikk kan fungere som et bindeledd mellom barn med ulike språk og kulturer. Gjennom musikk får flerspråklige barn mulighet til å bli en del av et musikalsk fellesskap i barnehagen. Dette kan videre skape et fellesskap og bidra til et positivt barnehagemiljø for de flerspråklige barna. Når flerspråklige barn blir inkludert i det norske samfunnet, i denne konteksten, barnehagen, kan det være bidragsytende og være med på å løfte samfunnet. Her kan musikk være et godt hjelpemiddel for å øke deres sosiale ferdigheter og bli fremtidige samfunnsborgere.