• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikkens inkluderende kraft

Jørgensen, Lisa; Tecaru, Beniamin
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3118260
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [480]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan musikk kan være bidragsytende for å skape deltakelse og inkludering av flerspråklige barn i en barnehagekontekst. Vi valgte dette temaet grunnet våre egne opplevelser i oppvekst, men også når vi har sett virkningen av det selv i praksis. I den forstand, vil vi se på denne tematikken i et bærekraftperspektiv som har fokus på den sosiale og kulturelle dimensjonen. Nærmere bestemt, øke hvordan musikk kan være et hjelpemiddel for å øke deres sosiale ferdigheter og være en inngangsportal inn i det norske samfunnet. Problemstillingen ble derfor formulert slik: Hvordan kan barnehagen bruke musikk for å inkludere flerspråklige barn i et bærekraftig perspektiv?

Bacheloren tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi har innhentet empiriske data i form av fire intervju i to ulike barnehager. Barnehagene og informantene skal vi holde anonyme.

Våre funn viser at bruken av musikk kan fungere som et bindeledd mellom barn med ulike språk og kulturer. Gjennom musikk får flerspråklige barn mulighet til å bli en del av et musikalsk fellesskap i barnehagen. Dette kan videre skape et fellesskap og bidra til et positivt barnehagemiljø for de flerspråklige barna. Når flerspråklige barn blir inkludert i det norske samfunnet, i denne konteksten, barnehagen, kan det være bidragsytende og være med på å løfte samfunnet. Her kan musikk være et godt hjelpemiddel for å øke deres sosiale ferdigheter og bli fremtidige samfunnsborgere.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit