Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBeate Gilje Tumyr
dc.contributor.authorJørgensen, Lisa
dc.contributor.authorTecaru, Beniamin
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:41Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721298
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118260
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan musikk kan være bidragsytende for å skape deltakelse og inkludering av flerspråklige barn i en barnehagekontekst. Vi valgte dette temaet grunnet våre egne opplevelser i oppvekst, men også når vi har sett virkningen av det selv i praksis. I den forstand, vil vi se på denne tematikken i et bærekraftperspektiv som har fokus på den sosiale og kulturelle dimensjonen. Nærmere bestemt, øke hvordan musikk kan være et hjelpemiddel for å øke deres sosiale ferdigheter og være en inngangsportal inn i det norske samfunnet. Problemstillingen ble derfor formulert slik: Hvordan kan barnehagen bruke musikk for å inkludere flerspråklige barn i et bærekraftig perspektiv? Bacheloren tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi har innhentet empiriske data i form av fire intervju i to ulike barnehager. Barnehagene og informantene skal vi holde anonyme. Våre funn viser at bruken av musikk kan fungere som et bindeledd mellom barn med ulike språk og kulturer. Gjennom musikk får flerspråklige barn mulighet til å bli en del av et musikalsk fellesskap i barnehagen. Dette kan videre skape et fellesskap og bidra til et positivt barnehagemiljø for de flerspråklige barna. Når flerspråklige barn blir inkludert i det norske samfunnet, i denne konteksten, barnehagen, kan det være bidragsytende og være med på å løfte samfunnet. Her kan musikk være et godt hjelpemiddel for å øke deres sosiale ferdigheter og bli fremtidige samfunnsborgere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMusikkens inkluderende kraft
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel