Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen
Abstract
I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens muligheter for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Vi benyttet oss av en kvalitativ tilnærming som metode i vår forskning, som besto av utarbeidelse samt gjennomføring av et didaktisk opplegg. Gjennom deltakende observasjon var hovedfokuset egen subjektive opplevelse av voksenrollens betydning. Det didaktiske opplegget ble gjennomført i én barnehage, i to deler, med to forskjellige barnegrupper, hvor vi inntok en tilskuerrolle i del én og deltakerrolle i del to.
Vi analyserte våre feltnotater og sammenlignet funn fra begge observasjonene, for å belyse problemstillingen: «Hvordan kan voksenrollen påvirke barns estetiske utfoldelse og utforsking i møte med kreativtetsfremmende gjenbruksmateriell i sandkassen?».
Funn fra del én, hvor materialene kun ble presentert i kasser, viste at flertallet av barna var avventende i sin utforskning av materialene. I fraværet av en deltakende voksen virket barnegruppen å søke en tydelig lekeleder, en rolle et av barna utfylte på eget initiativ. Funn fra del to, hvor materialene ble presentert i både kasser og som tredimensjonale skulpturer i sanden, viste at barnegruppen ble tidlig engasjert i møte med materialene og en aktiv voksenrolle. Resultat fra forskningsprosessen peker på personalets sterke innvirkning og innflytelse i formingsprosessen. Personalets bevissthet rundt egen profesjon og voksenrolle er avgjørende for kvaliteten i samspillet, i møte med barn og deres materialutforskning.