Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118266Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen for barnehage. Det kan synes som en allmenn oppfatning at musikk og musikkaktiviteter er lystbetonte og har positiv påvirkning på en barnegruppe og forskning viser også til dette Denne egenskapen som musikk har i å skape gode relasjoner kan gjøre musikk til et viktig verktøy som kan bidra i å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen. Formålet med denne oppgaven har vært å besvare problemstillingen:På hvilken måter bruker barnehagelærer musikk for å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen?Først har jeg presentert teorier og faglige perspektiver som er relevante for min oppgave. Jeg har brukt kvalitativ observasjon som metode for å samle data. Videre i analysen har jeg systematisert data fra observasjonene og delt de i tre kategorier: musikk og fellesskap, musikk og kommunikasjon og musikk og trygghet. I drøftingsdelen har jeg drøftet mine funn i lys av presenterte teorier. Avslutningsvis har jeg oppsummert og belyst de viktigste momentene fra forskningsprosjektet mitt.