Inkludering av flerkulturelle barn i samlingsstund
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118282Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven fokuserer på temaet mangfold og inkludering, med problemstillingen: «Hva beskriver pedagogisk ledere som sentralt for å inkludere flerkulturelle i samlingen». Vi har benyttet oss av empirisk kvalitativt intervju som er semistrukturert med et hermeneutisk perspektiv, for å få innsyn i erfaringer og tanker pedagogiske ledere har rundt temaet. Vi intervjuet 7 forskjellige pedagogiske ledere i tre forskjellige barnehager, hvor alle informantene gav oss utfyllende svar og la vekt på tverrkulturell kompetanse, språkforståelse og foreldresamarbeid.
Etter å ha skrevet denne bacheloroppgaven har vi blitt mer bevisste på hvilke utfordringer barnehagelærere står overfor når de skal inkludere flerkulturelle barn i samlingen. Vår oppgave har hjulpet oss å se betydningen av både verbal og non-verbalt språk for å inkludere barn i samlingen.