Hvordan legger personalet til rette for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119115Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: “Hvordan legger personalet til rette for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år?”. Vi har brukt kvalitativ metode i form av feltsamtaler for å undersøke praksis og for å høre tankene tilpersonalet.
Gjennom feltsamtaler og observasjoner med tre ulike informanter har vi samlet inn datamateriale som vi har analysert. Dette sammen med teori har vært grunnlaget vårt for drøfting. Sentrale begrep som kommer frem er barns medvirkning i samlingsstund, voksnesbarnesyn og holdninger, væremåte og makt. Det kommer tydelig frem at det er voksenrollen i seg selv som er avgjørende for barns deltakelse i samlingsstunden, enten gir de rom for, eller begrenser barns deltakelse i en samlingsstund.
Til slutt har vi kommet med to ulike tiltak som kan være interessante for barnehagene å se videre på. Det første tiltaket går ut på refleksjon og bevisstgjøring i personalgruppa. Det andre tiltaket handler om organisering i form av å ha mindre barn i samlingsstunden.Tiltakene er forslag basert på våre funn, analyse og drøfting.