dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: “Hvordan legger personalet til rette
for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år?”. Vi har brukt
kvalitativ metode i form av feltsamtaler for å undersøke praksis og for å høre tankene til
personalet.
Gjennom feltsamtaler og observasjoner med tre ulike informanter har vi samlet
inn datamateriale som vi har analysert. Dette sammen med teori har vært grunnlaget vårt for
drøfting. Sentrale begrep som kommer frem er barns medvirkning i samlingsstund, voksnes
barnesyn og holdninger, væremåte og makt. Det kommer tydelig frem at det er voksenrollen i
seg selv som er avgjørende for barns deltakelse i samlingsstunden, enten gir de rom for, eller
begrenser barns deltakelse i en samlingsstund.
Til slutt har vi kommet med to ulike tiltak som kan være interessante for barnehagene å se
videre på. Det første tiltaket går ut på refleksjon og bevisstgjøring i personalgruppa. Det
andre tiltaket handler om organisering i form av å ha mindre barn i samlingsstunden.
Tiltakene er forslag basert på våre funn, analyse og drøfting. | |