Hvordan legger pedagoger på småbarnsavdeling til rette for et godt språkmiljø, under måltidsituasjonen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119118Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan legger pedagoger på småbarnsavdeling til rette for et godt språkmiljø, under måltidsituasjonen? Jeg har benyttet meg av kvalitativt intervju for å samle inn data. I den forbindelsen har jeg intervjuet 3 pedagoger og fått innsikt i deres tanker, arbeidsmåter og praksiser rundt dette temaet. Dette ga grunnlaget for analysen. Resultatene jeg kom fram til gjennom analysen blei videre drøftet opp mot relevant faglitteratur. Oppgaven viser at et godt språkmiljø under måltidet er sammensatt av mange faktorer. Dermed bør pedagogen ta hensyn til flere faktorer. Tydelig fram kom betydningen av voksenrollen, viktigheten av gode samtaler under måltidet og organisering av de fysiske rammene. Gjennom denne bacheloroppgaven har jeg fått ny innsikt og kunnskap. Jeg har blitt mer bevisste på viktigheten av et godt språkmiljø under måltidet og hvordan det kan tilrettelegges. Denne kunnskapen kommer jeg til å ta med meg videre i min yrkesutøvelse.